Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Apr 16, 2012

Derma Darah Kebangsaan

Assalamualaikum semua. Lame x update blog ni.. Ari ni sy sgt hepi, gembira, dan sewaktu dengannya.. Alhamdulillah dapat jgk & diberi kesempatan oleh Allah menderma darah kali keenam & kali pertama dengan Pusat Darah Negara pada ari ni 16 April 2012. 1st time derma darah masa Program Hari Terbuka Universiti Malaya, Nilam Puri, Kelantan tahun 2008 oleh unit transfusi (HUSM). Sangat syg sbb x satukan list menderma 2 n ltk dlm satu sijil.. guna yg HUSM ja.. tp lupa bawak time menderma bt kali ke 2 kt UMKL dgn PPUM.. jdnya sekarang guna sijil yg PPUM punye.. hehe. x pe lah, yg penting da selamat bagi darah saya ni kt orang yg memerlukan di luar sana sebanyak 6 kali. Alhamdulillah.Mudah Mudahan Allah berkati & menjadi ibadat bt diri ini. 

1x (HUSM) + 4x (PPUM) + 1x (PDN) = 6x...^__^ 

 Sebenarnya nk share sal hukum menderma darah dan penggunaan darah orang Islam kepada orang bukan Islam dan sebaliknya dari Portal Rasmi Fatwa Malaysia. Sebab ada dalam kalangan kita x brp nk sure boleh ke x derma darah n kt orang bukan Islam or sebaliknya. Ni keputusannya... 

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-4 yang bersidang pada 13-14 Apr 1982 telah membincangkan Derma Darah Dan Penggunaan Darah Orang Islam Kepada Orang Bukan Islam Dan Sebaliknya. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

  1. Menderma darah hukumnya harus.
     
  2. Tidak perlu diasingkan darah orang Islam daripada darah orang bukan Islam
     
  3. Penghargaan dalam bentuk bayaran kepada penderma darah adalah tidak digalakkan.
     
Keterangan/Hujah: 
  1. Tidak terdapat nas yang sorih daripada al-Quran dan as-Sunnah yang menyatakan tentang hukum penggunaan darah manusia dalam bidang rawatan sepertimana yang dijalankan dalam bidang perubatan hari ini. Walaubagaimanapun terdapat kaedah-kaedah fiqh yang boleh diambilkira sebagai dalil bagi mendapatkan hukum berhubung dengan tabung darah, antaranya ialah perkara-perkara yang menjadi dasar kepada hukum Islam iaitu Kaedah Fiqhiyah yang bermaksud: “Hendaklah diutamakan maslahah umum ke atas maslahah khusus”.
     
  2. Mengenai hukum pemindahan darah juga tidak terdapat nas yang sorih sama ada dari al-Quran dan as-Sunnah atau Ijma’ Ulama’ yang melarang pemindahan darah seseorang manusia kepada manusia yang lain sama ada kedua-duanya menganuti agama yang sama atau berlainan.
     
  3. Bekas Mufti Mesir Sheikh Husin Muhamad Al-Makhluq dalam kitabnya Fatwa Asy Syariah wal Buhuth al-Islamiyah, muka surat 195 menjelaskan mengenai hukum harus memindahkan darah manusia kepada manusia yang lain untuk perubatan seperti berikut:

    “Bahawa darah yang mengalir itu walaupun haram dari segi syarak, dengan berpandukan nas al-Quran, tetapi keadaan darurat yang memaksa untuk perubatan/merawat dengannya maka diharuskan mengambil munafaat dengannya bagi perubatan/rawatan dengannya dipindahkan dari seseorang kepada seseorang yang lain (pesakit), apabila diakui oleh seseorang doktor yang beragama Islam dan pakar yang mengenai halnya. Semua ahli-ahli fiqh Islam mengharuskan rawatan/perubatan dengan benda-benda yang haram dan najis, apabila tidak didapati benda-benda yang suci (ubat-ubat yang suci) yang mengambil tempatnya, bilamana seseorang doktor Muslim yang pakar berpendapat bahawa untuk menyelamatkan nyawa seseorang pesakit terhenti kepada pemindahan darah kepadanya dari seseorang yang lain (sihat), maka hukumnya adalah harus pada segi syarak melakukan demikian”
    .
     
  4. Hukum keharusan terhadap perkara ini juga didasarkan kepada Kaedah Fiqhiyah iaitu “Keadaan darurat mengharuskan perkara yang dilarang”. Juga Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Dan tidaklah dijadikan ke atas kamu sebarang kesukaran di dalam agama”. 

2 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah.. bntu org yg memerlukan.. insyaAllah mg jd saham akhirat utk kita..^^,

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...