Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Mar 21, 2012

Nikmat Jiwa Rasa

Assalamualaikum. Hari ni sy terkesan dengan pembelajaran subjek fakulti pendidikan, Kepimpinan Diri dan Organisasi (KDO).. xtau la sahabat2 sy yg lain camne.. Rase cam nk nangis je duk dlm kelas pagi td.. Penerangan pensyarah kami Dr. Hailan betul-betul menggugah perasaan sy. Hari ni pembentangan kump 3 berkenaan SQ (Spiritual Quotient) & Kepepimpinan. Bukan saya xambik perhatian masa sahabat2 bt pembentangan, cuma persoalan2 yg kami lemparkan dlm kuliah td membuatkan sy terfikir ramai antara sahabat2 yg kurang jelas dengan persoalan ini.

Bila Dr mengambil alih sesi perbincangan, penjelasan mengenai SQ membuatkan sy berfikir... adakah sy telah sampai ke tahap itu? ke tahap jiwa rasa. Jiwa kita yg merasai alangkah bermaknanya sebuah kehidupan andainya rahmat Allah itu ada di jiwa. Persoalan demi persoalan yang diutarakan Dr. antaranya 3 persoalan yg membuatkan sy termenung panjang.. adakah pemikiran kita ini dipengaruhi kebendaaan? adakah pemikiran kita ini diperngarhi perasaan @ adakah pemikiran kita ini mempunyai jiwa rasa? iaitu ada sentuhan jiwa bila  mendapat sesuatu benda or sesuatu penghargaan...

Betapa susahnya kita nk sampai pada Tuhan andainya pemikiran kita untuk kejar kebendaan semata-mata. Sebagai cth yg Dr bagi.. dapat kereta suka, gembira.. tp adakah kita gembira itu sampai jiwa merasainya? @ ia hanya berada di akal semata2.. begitu juga betapa tenangnya hati kita bila dipeluk oleh kedua orang tua kita.. Tp adakah itu sampai ke jiwa @ rohani kita atau sekadar tenang pada perasaan kita je? dan andainya setelah sekian lama kita berdoa untuk mencapai sesuatu perkara & Allah telah memakbulkannya, mesti kita sangat merasakan sentuhan jiwa & hubungan kita dengan pencipta kita sangat erat..

Jagalah hati dari perkara yang melalaikan

Itulah nikmat solat.. yang mengajar kita supaya khusyuk padaNya, supaya hubungan kita denganNya kuat sehinggakan musibah yang terjadi pada kita, cacian daripada orang lain tidak membuatkan kita putus asa sbb rahmat Allah itu dah meresap ke dalam jiwa kita. Belajarlah bermujahadah & berusahalah untuk mencapai ke arah yang tertinggi iaitu hubungan baik dengan pencipta.. Terima kasih Allah kerana membuatkan sy berfikir tentang ini. Terima kasih Dr atas penjelasan Dr yang sangat2 bes tentang kepimpinan Rabbani.

Ya Allah, kami sangat hina di sisiMu, Engkau jgn biarkan kami sendiri, Engkau tunjukkan kami jalan untuk mendekatkan diri padaMu... Mg apa yang kami kerjakan ini bermatlamatkanMu.. ya Allah.. amin ya Rabbal 'Alamin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...